Hoe kan ik meedoen als professional?

Ieder jaar spelen de netwerkpartners van het Netwerk Mediawijsheid, zoals mediacoaches, CJG’s, kinderdagverblijven en bibliotheken een belangrijke rol in de campagne door het organiseren van activiteiten en het gezamenlijk uitdragen van de campagneboodschap. Netwerk Mediawijsheid riep ook dit jaar alle netwerkpartners en mediawijsheid / mediaopvoeding professionals op in te haken op de Media Ukkie Dagen om zoveel mogelijk ouders van jonge kinderen te ondersteunen bij vraagstukken rondom mediawijs gedrag.


Toolkit & campagnemateriaal

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of (media) professional kon je meedoen aan de Media Ukkie Dagen. Ter inspiratie kon je de toolkit daarbij gebruiken. In de toolkit staan tips voor activiteiten en promotiemiddelen zoals de campagneposter.


Bekijk de toolkit

Activiteit op de kaart

Heeft jouw organisatie een activiteit georganiseerd tijdens de Media Ukkie Dagen? Je kon deze aanmelden op de kaart. Ter inspiratie helpt de toolkit daarbij.


Activiteit aanmelden

Onderzoeken #MUD19

Bij de start van de Media Ukkie Dagen 2019 was er naast een review van 7 jaar Iene Miene Media-onderzoek ook een veldscan onder professionals en de resultaten van het Landelijk Ouderpanel van Stichting Opvoeden.nl over mediaopvoeding gepresenteerd.

Bekijk de resultaten

Pers

Voor persvragen kunt u contact opnemen met Anne Everloo en Aniek Breevoort.

E-mailadres: pers@mediawijzer.net
Telefoonnummer: 035-6773859

Kijk voor de laatste persberichten en persinformatie van Mediawijzer.net op mediawijzer.net/pers.

Tips voor professionals over mediaopvoeding

Mediaopvoeding: breder dan het woord

Cubiss

Denise Bontje en Marloes Antens helpen in de publicatie ‘mediaopvoeding: breder dan het woord’ bibliotheken om na te denken over een totaalaanpak van mediaopvoeding waarin taal én media hand in hand gaan. Ook biedt het handvatten om concreet aan de slag te gaan. Zowel binnen de muren van de bibliotheek, als daarbuiten.


Meer informatie en download

Lees ook het artikel van Marloes Antens en Denise Bontje op het Mediawijzer.net blog: ‘Media en het jengelende jonge kind: de bieb weet raad’.

Boek Digitale burgertjes

sCooledu

Digitale burgertjes is geschreven door Katja Schipperheijn. Het boek helpt ouders, opvoeders en leerkrachten om de wereld beter te begrijpen. Hoe kunnen kinderen en jongeren vandaag op een inspirerende manier van technologie gebruikmaken? En welke vaardigheden hebben zowel volwassenen als kinderen nodig om mee te draaien in de digitale samenleving?


Meer informatie

E-learning Mediaopvoeding (JGZ)

JGZ-academie

Bij de jeugdgezondheidszorg op het consultatiebureau worden veel vragen gesteld over schermtijd bij jonge kinderen. Maar mediaopvoeding is zoveel meer! Hoe hou je het mediagebruik in balans? Hoe zorg je dat het plezierig en veilig blijft? Waar let je op bij in de houdt van filmpjes of apps? Ook voor de jeugdgezondheidszorg is de MediaDiamant erg praktisch bij de gesprekken over mediaopvoeding. Om nog meer handvatten te hebben is er een e-learning voor deze professionals gemaakt. Hij staat in de JGZ-academie waar ook alle andere e-learnings te vinden zijn.

Meer informatie

Nationaal Media Paspoort

Nationale Academie voor Media en Maatschappij

Het Nationaal Media Paspoort is een doorlopende leerlijn voor het basisonderwijs. Je kunt al starten met deze leerlijn vanaf groep 1.

Meer informatie

Toolbox Mediaopvoeding: Media? Gewoon opvoeden!

Nederlands Jeugdinstituut (NJi)

Een toolbox met betrouwbare informatie en adviezen om ouders te kunnen begeleiden. De nadruk ligt daarbij op mediagebruik van kinderen van 0 t/m 18 jaar, de kansen die media bieden en het kiezen van geschikte inhoud. De Toolbox biedt factsheets, tips en adviezen, gebaseerd op actuele wetenschappelijke kennis, opgedeeld in leeftijdsgroepen. De toolbox is gratis te downloaden.


Meer informatie en download

Een ouderavond organiseren?

Sardes, Bureau Jeugd & Media, het NJi en Mediacoachinbeeld.nl

Kijk eens of je met behulp van organisaties zoals Sardes, Bureau Jeugd en Media of een mediacoach ouders en opvoeders van jonge kinderen mediawijzer kunt maken door het organiseren van een informatieavond.

Meer informatie

Inspiratieboekje Media Ukkies

Family Factory

Dit boekje staat bomvol tips en ideeën van andere ouders over mediaopvoeding van kinderen van 0-6 jaar. Het helpt vaders en moeders van jonge kinderen om niet te verdwalen, maar juist de weg te vinden in de digitale wereld. 


Meer informatie en bestellen

Mediaopvoeding: start het gesprek!

Stichting Opvoeden.nl

Stichting Opvoeden.nl biedt betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en gezondheid aan ouders, jongeren en kinderen. Deze opvoedinformatie is gratis beschikbaar en kan worden gebruikt door bijvoorbeeld medewerkers van het CJG, wijk- of jeugdteam van een gemeente.


Meer informatie

Bewust gebruik van media voor kinderen

Kindenmedia.nl

Kinderen groeien op in een wereld vol media. Wat is de rol van de (opvoed)professional hierin? En hoe zet je media bewust en activerend in? Op het platform Kind & Media van Sardes en JVtv | Mediasmarties vind je informatie, kennis en inspiratie om aan de slag te gaan.


Meer informatie

Foto van primotoys.com

Brochure Spelend Leren

BoekStart
(uitgevoerd door Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek)

Speciaal tijdens de Media Ukkie Dagen bracht BoekStart een hernieuwde versie uit van de brochure Spelend Leren voor de kinderopvang. Deze brochure geeft pedagogisch medewerkers handvatten om kinderen van 0 – 4 jaar te begeleiden bij digitale ontwikkelingen en de ouders advies te geven over hoe digitale media het best kunnen worden gebruikt. De brochure staat boordevol tips over welke digitale media educatieve waarde hebben en bijdragen aan de taalvorming.


Download de brochure

Foto van primotoys.com

Luqo Spellenreeks

Winnaar Gouden Guppy 2018

Luqo is een educatief spellenplatform voor het basisonderwijs, dat leren weer actief en coöperatief maakt. “Het Luqo spellenplatform brengt kinderen samen en biedt eindeloos veel potentie. Het laat kinderen samenspelen buiten het scherm, waarbij de kracht van digitale entertainment geweldig wordt benut,” aldus de jury van de Gouden Guppy. “Het is gericht op het samenspelen buiten het scherm, waarbij de meerwaarde van digitale entertainment naar de groep wordt getrokken, naar fysieke handelingen en face-to-face communicatie.”


Meer informatie

Foto van primotoys.com

3 ideeën voor de Media Ukkie Dagen

Probiblio

Probiblio geeft in een blogartikel 3 praktische tips om als bibliotheek met mediaopvoeding aan de slag te gaan. Tijdens de Media Ukkie Dagen kon je bijvoorbeeld aan de slag gaan met voorlezen in combinatie met augmented reality, robots of de MediaDiamant.


Lees het artikel

Doorgaande lijn ‘Samenwijs Mediawijs’

Cubiss

Tijdens #MUD19 stonden vragen en antwoorden rond mediaopvoeding centraal. Meer weten over media voor de allerkleinste? Of tips lezen voor een goede omgang met media? Lees de doorgaande lijn ‘Samenwijs Mediawijs’ en verdiep je in het thema!


Lees ‘Samenwijs Mediawijs’

Speciale uitgave: Mediaopvoeding

HJK – De wereld van het jonge kind

In 2011 is er ook al een special verschenen over Mediaopvoeding, maar in de tussentijd is er al heel wat veranderd. In deze special bouwt HJK voort op het themanummer van 2011. Wat is inmiddels bereikt? Hoe is het medialandschap veranderd? Wat is mediawijsheid? Wat is je rol bij mediaopvoeding? Welke keuzes maak je?

Speciaal voor de Media Ukkie Dagen is het artikel ‘Jonge kinderen en media’ van Peter Nikken beschikbaar gesteld.
» Lees het artikel


Bestel de speciale uitgave

De MediaDiamant: Wegwijs in opvoeden

Netwerk Mediawijsheid

De MediaDiamant is een wegwijzer met concrete tips om kinderen van 0 tot 18 jaar mediawijs op te laten groeien. Ook opvoedprofessionals kunnen het model gebruiken om kinderen en ouders te begeleiden en te ondersteunen.

Om je extra te ondersteunen zijn er vier brochures ontwikkeld. De brochures zijn onderverdeeld in vier leeftijdsgroepen, namelijk: 0-5, 6-8, 9-12 en 13-18.


Meer informatie en downloads

Deel het MediaGroeiBoekje uit

Cubiss

In het kader van de Media Ukkie Dagen is het MediaGroeiBoekje ontwikkeld. Het is een dagboekje waarin ouders alle mooie en speciale momenten van hun kind kunnen vastleggen rondom taal- en mediagebruik van hun jonge kind (0-6 jaar). Ook staat het vol met tips rondom taal en media. Het MediaGroeiBoekje is ook buiten de campagneweek te gebruiken.

Bij het MediaGroeiBoekje hoort ook een eenvoudige toolkit. De toolkit geeft tips rondom het organiseren van een ouderavond of spreekuur, de samenwerking met een KOV of consultatiebureau en voorbeeldteksten voor communicatie.

Het pakket is voor €50,00 euro te bestellen en bestaat uit 100 MediaGroeiBoekjes en de toolkit. Op=Op


Meer informatie en bestellen

Quiz: Hoe mediawijs ben jij?

Nederlands Jeugdinstituut (NJi)

Jonge kinderen kunnen veel leren van media, maar het is belangrijk dat je ze goed begeleidt bij mediagebruik. Als beroepskracht kun je ouders ondersteunen bij vragen over mediaopvoeding. Maar hoe mediawijs ben jij zelf eigenlijk? Doe de test van het NJi.


Speel de quiz