Media Ukkie Dagen 2019: van speen tot game

Hilversum, 7 maart 2019 – Om het belang van mediaopvoeding onder de aandacht te brengen bij ouders en (professionele) opvoeders, organiseert het Netwerk Mediawijsheid voor de achtste keer de Media Ukkie Dagen. De jaarlijkse campagne is van vrijdag 29 maart t/m vrijdag 5 april en heeft als thema ‘van speen tot game’. Bij de start van de campagne presenteert het Netwerk Mediawijsheid samen met het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en Stichting Opvoeden.nl de uitkomsten van de veldscan over professionele informatievoorziening rondom mediaopvoeding voor ouders en opvoeders van 0- tot 6-jarigen. Ook wordt er een review van 7 jaar Iene Miene Media-onderzoek uitgebracht over het mediagebruik in jonge gezinnen. Tijdens de campagne zijn er door het hele land activiteiten over mediawijsheid voor jonge kinderen, hun (groot)ouders en (professionele) opvoeders.

Mediaopvoeding bij de allerkleinsten wordt steeds belangrijker. Zo hebben schermen een grote aantrekkingskracht op kleine kinderen en weten ze al jong feilloos hun favoriete filmpje of spelletje te vinden op de tv, smartphone van mama of tablet van opa. Ze vermaken zich er prima mee en als ouder heb je even je handen vrij. Toch hebben veel ouders vragen over het mediagebruik van hun jonge kinderen. Zitten zij niet te lang achter een scherm? De filmpjes en spelletjes die ze bekijken en spelen, is dat goede content? En waar kan ik terecht met mijn vragen?

De MediaDiamant: wegwijs in mediaopvoeding

Netwerk Mediawijsheid biedt ouders en andere opvoeders van kinderen tussen 0 en 6 jaar praktische tips voor mediaopvoeding. Zo biedt de MediaDiamant: wegwijs in mediaopvoeding handvatten over het aanleren van digitale vaardigheden en hoe je kinderen daarin goed kunt begeleiden.

Hulp bij mediaopvoeding

Bij de start van de campagne worden de uitkomsten van de veldscan over professionele informatievoorziening rondom mediaopvoeding voor ouders en opvoeders van 0- tot 6-jarigen gepresenteerd. Netwerk Mediawijsheid, het NJi en Stichting Opvoeden.nl onderzoeken hierin de rol van onder andere het consultatiebureau bij mediaopvoeding. Weten ouders hen te vinden als het om mediaopvoeding gaat? Welke vragen krijgen ze van ouders? En hebben ze alle kennis en tools in handen om deze vragen goed te beantwoorden?
In een samenvatting van zeven jaar Iene Miene Media-onderzoek wordt er onder andere gekeken naar de belangrijkste vragen die leven bij ouders, hun zorgen, trends en ontwikkelingen in mediagebruik. Iene Miene Media is een jaarlijks toonaangevend onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen.

Experts en netwerkpartners delen hun kennis

Diverse experts en partners van het Netwerk Mediawijsheid onderschrijven het belang van mediaopvoeding. Zij delen in aanloop naar en tijdens de Media Ukkie Dagen hun kennis over actuele thema’s rondom mediaopvoeding. Hierbij kun je denken aan veelgestelde vragen zoals: wat zijn trends en ontwikkelingen op het gebied van balans? Hoe houd ik als ouder grip op het mediagebruik van mijn kind? Wat zijn goede en kwalitatieve games en apps?

Activiteiten door heel Nederland

Diverse organisaties door heel Nederland organiseren activiteiten voor (groot)ouders en (professionele) opvoeders en hun ukkies om hen te ondersteunen bij de mediaopvoeding. Netwerk Mediawijsheid vraagt op deze manier samen met haar netwerkpartners zoals bibliotheken, mediacoaches, Centra voor Jeugd en Gezin en kinderdagverblijven aandacht voor het belang van digitale opvoeding van dreumesen, peuters en kleuters en mediawijs gedrag. Organisaties die een activiteit organiseren, kunnen deze op de kaart zetten op de website van de Media Ukkie Dagen.


Praat op sociale media mee via de hashtag #MUD19.

Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen