Leuke initiatieven uit het netwerk

Zoals elk jaar spelen de netwerkpartners van Mediawijzer.net een belangrijke rol in de campagne door het organiseren van activiteiten en het gezamenlijk uitdragen van de campagneboodschap. Drie interessante #MUD17 initiatieven uitgelicht:

Mediaopvoeding-editie van online magazine Cubiss

Met een gedegen mediaopvoeding leren kinderen van jongs af aan (digitale) media op een bewuste manier te gebruiken. Cubiss presenteerde afgelopen week Mediawijs in het onderwijs – editie Mediaopvoeding. In deze editie:

    • is onder andere een interview met Peter Nikken te lezen over de spanning tussen ouder en opvang;
    • ontdek je het nieuwe model de MediaDiamant over mediaopvoeding;
    • geven Drs. Denise Bontje en Drs. Hester Heerdink handvatten om mediaopvoeding vorm te geven;
    • en lees je een inspirerend verhaal over hoe bevlogen mediacoaches van de bibliotheek de opvang veroveren.

Ook worden tips en antwoorden op veelgestelde vragen rondom mediaopvoeding gegeven. Cubiss richt zich met het magazine vooral op de kinderopvang, omdat daar de basis wordt gelegd om kinderen op te laten groeien tot mediawijze burgers. Het magazine is echter ook interessant leesvoer voor anderen die betrokken zijn bij mediaopvoeding. Het magazine is hier aan te vragen.

Dagelijkse tips Mediaopvoeding.nl

Stichting Opvoeden.nl is een van de organisaties die met Mediawijzer.net samenwerkt om naast ouders óók professionals te informeren over mediaopvoeding. Mediawijzer.net biedt allerlei tools aan, die verwijzen naar de informatie van Opvoeden.nl en Mediaopvoeding.nl. Bijvoorbeeld op de pagina met tips en op pagina 5 van de toolkit voor professionals. Naast informatie is het fijn om tips en ervaringen uit te wisselen met andere ouders en professionals. Dat kan met de conversatiestarters op de Facebookpagina van Mediaopvoeding.nl. Hier verschijnen deze week dagelijks tips voor ouders, aansluitend op de vijf kanten van de MediaDiamant.

Daarnaast staat via de website Mediaopvoeding.nl een team van mediadeskundigen klaar om verdere vragen te beantwoorden, onder wie Justine Pardoen (Bureau Jeugd en Media/Ouders Online), Peter Nikken (NJi) en Remco Pijpers (Mijn Kind Online). Je vindt er ook de vragen die eerder door ouders gesteld zijn. Bijvoorbeeld over minder gamen of omgaan met angsten door prank-filmpjes.

Nieuw platform Kind & Media

Bij de start van de Media Ukkie Dagen op 31 maart was het zover: de lancering van het online platform Kind & Media. Kind & Media is een nieuw project van Sardes en omvat onder andere Digidreumes, een initiatief van Het Kinderopvangfonds en per 1 januari 2017 overgenomen door Sardes. Kind & Media is opgezet om een brede groep professionals die werken met kinderen en hun ouders te ondersteunen. Daarbij wordt samengewerkt met JVtv, ook wel bekend van Mediasmarties. Het is een platform met een missie: in 2020 heeft elke organisatie die werkt met kinderen een visie op mediaopvoeding. Het platform ondersteunt organisaties in het proces van visievorming en inspireert professionals tot een bewuste en activerende inzet van media op de groep.


Volg @MediaUkkies op Twitter voor tips en nieuwtjes over mediaopvoeding en de Media Ukkie Dagen en twitter mee met #MUD17.

Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen