Media Ukkie Dagen 2016 eindigen feestelijk met prijzenregen in Beeld en Geluid

Van 1 t/m 8 april werden de Media Ukkie Dagen gehouden met dit jaar als thema ‘Spelen met media’. Tijdens deze landelijke campagne stond de mediaopvoeding voor de allerjongsten (kinderen van 0 t/m 6 jaar) een week lang centraal. De week kende een bomvol programma met diverse activiteiten in het land, de uitreiking van de Media Ukkie Awards, het onderzoek Iene Miene Media én – voor het eerst – de Media Ukkie Challenge waaraan meer dan duizend ouders en opvoeders meededen. Hieronder volgt een terugblik op de hoogtepunten van de Media Ukkie Dagen 2016.

Media Ukkie Award: beste app voor peuters en kleuters

In het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum was op donderdag 7 april de Kinder Media Awards. Een van de awards is de Media Ukkie Award, de beste app voor peuters en kleuters (0 t/m 6 jaar). De volgens het juryverslag “verrassend en originele” app ‘Bollo’ van Landal GreenParks B.V. en IJsfontein ging met de prijs naar huis.

Media Ukkie Award Media Ukkie Dagen

Foto: Jorrit Lousberg

Ook de andere Kinder Media Awards werden uitgereikt: de Gekko is voor ‘Per Ongelukt!’ van StoryBasedMedia en de Kameleon voor ‘Romeo en Julia’ van Follow a Muse. Jan-Willem Huisman en Hayo Wagenaar kregen met de Gouden @penstaart XL een oeuvreprijs.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking waren er diverse sprekers. Zo vertelde onderzoekster Jessica Piotrowski over de donkere en zonnige kant van de relatie tussen jeugd en media, hield publicist en schrijver Louis Stiller een pleidooi voor de durf om te experimenteren en ging Jeroen de Boer, o.a. voorzitter van Stichting FabLab Benelux, in op hoe belangrijk het is dat kinderen niet alleen consumeren, maar ook produceren. Journaliste Anne Peetoom besprak de inventarisatie die ze in opdracht van Mediawijzer.net uitvoerde naar het speelgoed van de toekomst: het Internet of Toys.

» Lees het verslag ‘De toekomst van digitale content voor kinderen: slim speelgoed, creatief aan de slag en mogen falen’

Media Ukkie Challenge: thuis aan de slag met mediaopvoeding

Meer dan duizend ouders en opvoeders deden tijdens de campagneweek mee met de Media Ukkie Challenge en gingen spelenderwijs aan de slag met mediaopvoeding. Deze activiteit maakte dit jaar voor het eerst deel uit van de campagneweek. Ouders en opvoeders ontvingen dagelijks een opdracht in de mail die zij alleen of samen met hun kind konden maken.

De opdrachten varieerden van het samen spelen met diverse apps tot het knutselen van een iDoos en het onder de loep nemen van het eigen mediagebruik. Daarnaast vertelde opvoedkundige Tischa Neve in een dagelijkse blog over haar ervaringen en werden ouders en opvoeders doorverwezen naar tips en handige informatie, zoals ‘waar vind ik apps die aansluiten op de leeftijd van mijn kind?’ en ‘waar kan ik terecht met vragen over mediaopvoeding?’. De voortgang konden deelnemers bijhouden op een speciale kalender.

Kalender-Media-Ukkie-Challenge

Onderzoek naar mediagebruik: Iene Miene Media 2016

Aan het begin van de Media Ukkie Dagen is het jaarlijkse ‘Iene Miene Media’-onderzoek gepresenteerd. Bijna 1500 ouders zijn in opdracht van Mediawijzer.net door onderzoeksbureau TNS Nipo bevraagd over het mediagebruik in hun gezin. Bij veel ouders spelen bijvoorbeeld vragen over online veiligheid en verantwoorde schermtijd, zo blijkt uit het onderzoek. Voor meer dan de helft van de ondervraagde ouders klinkt een ‘Schijf van Vijf’ voor mediaopvoeding, gericht op dit soort praktische vraagstukken, dan ook als muziek in de oren.

» Lees en download Iene Miene Media 2016

Lokale activiteiten

Zoals elk jaar speelden de netwerkpartners van het Mediawijzer.net een belangrijke rol in de campagne door het organiseren van diverse activiteiten. Tijdens en rond de Media Ukkie Dagen waren er allerlei activiteiten voor ukkies en hun ouders bij verschillende bibliotheken, basisscholen en peuterspeelzalen.

Bijvoorbeeld het appcafé in Bibliotheek Emmen rond geschikte apps voor jonge kinderen, een workshop voor ouders en ukkies over de leukste apps en sites bij de Bibliotheek Veldhoven en het oudercafé in Houten voor ouders van jonge kinderen over o.a. apps en schermtijd. Bij Stichting Bibliotheek Brunssum zorgden het jeugdtheathergezelschap Bonte Hond voor de driedemensionale show ‘Aaipet’: een slapstickshow over ‘aaibare’ apparaten, zoals de iPad.

De hele maand april kunnen ouders en hun jonge kinderen nog gratis op avontuur in Media Ukkie Land (voor 4 t/m 6 jaar) bij Beeld en Geluid in Hilversum. Speciaal in het kader van de Media Ukkie Dagen is de toegang voor kinderen tot en met 6 jaar gratis en krijgen ouders en opvoeders korting op hun bezoek.

» Meer informatie en kortingsbon

Wil je ook meedoen met de Media Ukkie Dagen (in 2017) of dit jaar nog met de Week van de Mediawijsheid (18 t/m 25 november 2016)? Neem dan contact op via [email protected].

Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen

[Eerder stonden hier verwijzingen naar de website van Kinder Media Awards. Vanaf 2017 zijn de Kinder Media Awards opgegaan in de Cinekid Media Awards. Verder zijn de Media Ukkie Awards overgegaan in de Gouden Guppy, als onderdeel van de Cinekid Media Awards.]